Parintele Arsenie Boca

arsenie-bocaPagina pentru discutii si dezbateri privind sfintenia Parintelui Arsenie Boca

Anunțuri

117 comentarii

  1. Iată ce am găsit pe un blog despre controversa referitoare la pictura părintelui Arsenie Boca de la Biserica din Drăgănescu:

    ,,De ce i-a pictat părintele Arsenie Boca pe Ulfila și Francisc de Assisi cu aureolă?

    „fanii lui Boca nu i-au spus [Părintelui Justin Pârvu] că a pictat [Părintele Arsenie Boca] la Drăgănescu pe ereticii Ulfila şi Francisc de Assisi cu aureolă” (Fenomenul… p. 7).
    Din nou se foloseşte un limbaj radical, injurios chiar. Şi fără acoperire, pentru că nu are cum să ştie cineva ce i-au spus sau nu ucenicii Părintelui Justin dacă nu a fost de faţă.
    Dincolo de aceste aspecte triste rămâne faptul că, într-adevăr, Părintele Arsenie Boca i-a pictat la Drăgănescu pe ereticii Ulfila şi Francisc de Assisi cu aureolă.
    Pentru a înţelege cu adevărat cum putem judeca acest gest avem nevoie de obiectivitate. Nu să încercăm să demonstrăm că persoana X – aici, Părintele Arsenie Boca – este în Rai sau în Iad. Ci să încercăm sincer să ne dăm seama de ce a făcut ceea ce a făcut.
    Primul lucru: era Părintele Arsenie Boca un om care punea pe picior de egalitate Biserica lui Hristos cu feluritele confesiuni sau grupări creştine? Nu. În Cărarea Împărăţiei (p. 14, 16-17 ş.cl.) şi în Cuvinte vii (p. 116), ca să luăm ceea ce este consemnare directă, Părintele Arsenie Boca arată că este o singură Biserică a lui Dumnezeu. Că aceasta nu este unde este Papa, nu este unde sunt adunările sectare, ci acolo unde sunt cu adevărat, neschimbate, Învăţătura Apostolică, Sfânta Împărtăşanie şi Sfânta Cruce. Delimitarea între Biserica lui Hristos şi toate celelalte grupări (catolice sau protestante) se face politicos dar clar.
    Desigur, aici avem o problemă, şi nu chiar mică. Sunt foarte mulţi astăzi cei care cred că cei care nu-i ocărăsc, blesteamă şi insultă pe cei de altă credinţă înseamnă că nu sunt mărturisitori, ba chiar sunt „ecumenişti”. Este o rătăcire profundă, a unor oameni care confundă dragostea de Adevăr cu ura faţă de cei căzuţi. Ca şi cum Hristos nu s-ar fi răstignit pentru aceea, nu ar fi vorbit despre bucuria întoarcerii celui rătăcit etc. Una este a te delimita de rătăcire şi a-i vedea hotarele şi adâncurile şi alta a da cu pietre după tiparul fariseilor. Desigur, Părintele Arsenie Boca nu dă cu pietre. Dar face o delimitare clară. Şi pentru cei care cunosc teologie este limpede că Părintele Arsenie Boca nu era ecumenist.
    Deci nu a pictat pe cei doi pentru a face propagandă pro-ecumenistă sau pro-catolică (nu există aşa ceva în scrierile sale, dimpotrivă). Şi atunci, de ce a făcut acest lucru?
    Părerea mea, întemeiată pe ceea ce ştiu despre mediul teologic românesc interbelic, în care s-a format Părintele Arsenie Boca, şi chiar postbelic, este că avem de-a face cu ceea ce Pr. Aniţulesei Gheorghe a numit o „dezinformare”. Imaginea lui Francisc de Assisi în întreaga lume era, până la sfârşitul secolului al XX-lea, aceea a unui „ortodox în catolicism”. Dăm în această privinţă un citat clasic, a Profesorului Ioan Savin, care spune că Francisc de Aisis avea o viaţă care „uneşte sărăcia materială cu totala bogăţie spirituală, lepădarea de lume cu bucuria de a fi în lume, combinarea deplină a simţurilor cu gustarea frumuseţilor pe care le oferă natura; independenţa personală cea mai puternică, cu supunerea disciplinară totală; iubirea cea mai larg cuprinzătoare, cu castitatea cea mai ideală, ignoranța livrescă cea mai uluitoare, cu înţelepciunea cea mai edificatoare, … toate trăite, gustate şi realizate în acest mare mistic al Bisericii creştine”.
    Această imagine a lui Francisc de Assisi este atât de răspândită încât un neoprotestant new-age interbelic îl vedea ca un chip al blândeţii ce se opune radicalismului petrin, ca o formă cu totul deosebită a Catolicismul de autoritarismul comun acestuia.
    Această imagine a lui Francisc de Assisi apare chiar şi la sfinţii închisorilor, pentru că era singura informaţie despre el cunoscută în epocă.
    Analiza demolatoare făcută vieţii lui Francisc de Assisi de către Sfântul Ignatie Briancianinov este tradusă în limba română şi începe să fie cunoscută la începutul anilor ’90, şi astăzi fiind teologi mai în vârstă care încă nu o cunosc. Eu însumi am avut prilejul să aud în Facultatea de Teologie din Bucureşti părinţi profesori care lăudau ortodoxia lui Francisc de Assisi sau Ulfila [sic!], dar şi pe Origen! Şi sunt departe, foarte departe de a fi singurele rătăciri care au circulat sau circulă în mediul teologic, un mediu foarte supus ispitelor de dreapta şi de stânga.
    Fără a judeca pe nimeni, şi cu atât mai mult fără a osândi pe nimeni, putem uşor să vedem că Părintele Arsenie Boca a fost în această privinţă, ca să-l cităm pe Pr. Aniţulesei Gheorghe, dezinformat.

    A ştiut – greşit, dar aşa a ştiut – că Ulfila şi Francisc au fost ortodocşi din afara Ortodoxiei oficiale. Sau, ceea ce aminteşte şi Sfântul Apostol Pavel când vorbeşte despre cei care, neavând Lege, îşi sunt loru-şi Lege, ceea ce îi apără în Ziua Judecăţii (Romani 2.14-16) .
    În situaţia în care Părintele Arsenie Boca a făcut o separaţie clară între Biserica lui Dumnezeu, pe care o declară limpede, conform canoanelor, ca unică, sfântă, sobornicească şi apostolească; în situaţia în care mediul teologic ortodox din România l-a receptat cel puţin până în 1992 pe Francisc de Assisi drept „ortodox din catolicism”; în situaţia în care încă sunt voci care îl prezintă pe Ulfila ca un ortodox greşit socotit arian, cauzele apariţiei celor doi în biserica de la Drăgănescu devin limpezi. Şi nu ţin de rătăcire, ci de dezinformare.
    Menţionez aici o teorie, după care această pictură ar avea un caracter profetic ce ne scapă. De exemplu s-a menţionat cazul unei femei catolice convertită la Ortodoxie prin îndemnul lui Francisc de Assisi, care i s-a arătat în vis. Nu ştiu dacă se poate argumenta serios o asemenea teorie. Mie nu mi se pare că stă în picioare, dar se poate să mă înşel. Mi-aş dori să fie o proorocie adevărată despre o revenire a catolicilor în Biserică, dar îmi pare foarte puţin probabilă. Mai curând cred, după cum am argumentat, că a fost vorba despre o cunoaştere greşită a Părintelui Arsenie Boca în privinţa celor doi.”

    Sursa: atitudini.com

    Eu personal sunt de acord cu acest punct de vedere, prezentat mai sus. Deci, să se termine odată pentru totdeauna cu acuzarea părintelui Arsenie Boca de rătăcire, înșelare, erezie și satanism! Să nu se trezească denigratorii și detractorii părintelui că își primejduiesc propria Mântuire, datorită unei adversități răuvoitoare și hulitoare la adresa acestuia!

    Apreciază

    • Slava Domnului ca in Sfanta si Marea Vineri a Postului Mare din 2017, am citit aceste marturii, care clarifica o data pentru totdeauna problema acelor picturi ale Sfantului P.Arsenie Boca, realizate la biserica de la Draganescu. Eu mai aduc o alta marturie a Sfinteniei P.Arsenie Boca : Langa M-rea Petru-Voda, la vreo trei km la vale, a trait ultimii 15 ani de viata, o batrana, Monahia H., mama Schimonahului I. Avea cancer si in cateva zile urma sa moara. Fusese calugarita cu cateva luni inainte la porunca P.Justin. Inainte de moarte a citit Paraclisul P.Arsenie Boca. Dupa ce l-a citit a spus : ” Nu stiam pana acum, dar intr-adevar, mare este P.Arsene Boca.” Dupa cateva ore a murit si fotografia din sicriu o arata ca si cum ar visa ceva frumos.

      Apreciază

    • Pr. Acad. Prof. Univ. Dr. Dumitru STĂNILOAE (1903-1993): „Despre viaţa părintelui Arsenie nu este necesar să vorbim, căci asprimea ei este cunoscută şi nu vrem să-l supărăm lăudându-l. Cuvântul său porneşte din neclintirea de stâncă a celui ce nu se târguieşte şi nu se clatină ca trestia bătută de vânt, ci este întreg cum îi este vorba: curat, opus oricărei patimi şi oricărui gând de mândrie […]. Prin ceea ce a făcut din sine şi prin ceea ce propovăduieşte este o vie restaurare a celui mai autentic duh ortodox […]. Părintele Arsenie arată cât de mult se poate înflăcăra prin trăire tot tezaurul dogmaticii şi al disciplinei răsăritene.”https://www.facebook.com/nicolae.clinciu.9/videos/1974402379495174/

      Apreciază

    • Acad. Prof. Univ. Nichifor CRAINIC (1889-1972): „Arsenie BOCA este un călugăr de reală valoare spirituală, care s-a făcut foarte cunoscut în părţile ardelene, prin viaţa lui personală riguros morală, prin predicile lui de o mare putere de influenţă asupra sufletelor şi printr-o pătrunzătoare artă de a lămuri stările de psihologie religioasă şi de a da sfaturi duhovniceşti”.

      Apreciază

  2. Un om i-a zis sotului meu urmatoarea intamplare:cand am fost la mormantul pr.Arsenie am vazut un om cu mana uscata si la-m intrebat ce s-a intamplat mai exact;aceea persoana a zis ca mana uscata l-a lovit pe pr.Arsenie si a venit sa isi ceara iertare….chiar pr.Arsenie i-a profetit ca aceea mana se va usca dar se va vindeca pana la urma.

    Apreciază

  3. Câte ceva despre Francisc de Assisi care ,,l-a influențat” pe părintele Arsenie Boca în pictura de la Drăgănescu:

    http://pelerinaje.episcopia-italiei.it/index.php/16-pelerinaje/130-pelerinaj-la-assisi

    Vreau să arăt aici câtă influență a avut și are acest eretic Francisc de Assisi de a ajuns să fie pictat ca sfânt de către părintele Arsenie Boca la Biserica din Drăgănescu. Acest eretic Francisc de Assisi a fost și este un generator de ecumenism și erezie. L-a păcălit până și pe părintele Arsenie Boca.

    Apreciază

  4. In Acatistul Parintelui Arsenie Boca, multe ori i se aduce parintelui cantarea „Aliluia”, ori acest lucru este gresit. „Aliluia” este cantarea ce I se aduce doar lui Dumnezeu. Acesta este regula. Pe sfinti in cinstim, iar pe Dumnezeu Il adoram.

    „Venit-a, Parinte in timpul unei Sfinte Liturghii o femeie sa-ti spuna necazul ce il avea si te tulbura cu nerabdarea ei. Si tu, Parinte simtind din Sfantul Altar, ai oprit slujba si ai spus de ce a venit. Pentru aceasta, iti cantam : Aliluia !

    Si

    Ai spus, Parinte, ca Domnului Iisus in padure mult te-ai rugat sa-ti trimita in cale un bun povatuitor, dar n-ai ascultat. Iar dupa un timp, ti-ai dat seama ca El are o mama buna, care mijloceste pentru noi.Si atunci cu lacrimi te-ai rugat ei, iar ea de maini te-a luat si sfantului in varful muntelui in grija te-a dat, iar noi, minunandu-ne de asa mare dar, iti cantam : Aliluia !”

    E clar ca acest „acatist” a fost incropit de oameni cu minima cultura teologica, si mai mult pe baza evlaviei populare.

    Ce parere aveti parinte Teodot de acest lucru?

    Apreciază

    • Nu stiu de acest acatist. Nici Acatistul Sfintilor Romani din Inchisori nu are aprobarea unui episcop, ca pana s-au trezit ei sa declare anul 2017 inchinat Sf.Inchisorilor, acatistul aparuse deja de multi ani si totusi l-am citit mereu si P.Justin il citea la Aiud.

      Apreciază

  5. Acatistul Parintelui Arsenie Boca am crezut ca a aparut doar de cativa ani. Cred ca daca este de mai mult timp aparut si il citea si Pr. Iustin, e bine sa fie citit, dar fara partea unde are scris cuvantul „aliluia”.

    Apreciază

  6. Doamne ajuta,Parinte.Iertati-ma pentru intruziune,dar ma probag fiindca viu este Domnul si are mila pentru cei ce se tem de El…Mai am o neclaritate cu privire la icoana Invierea Domnului pictata de Parintele Arsenie Boca.Pare ca ar avea o tabla de sah dedesupt,stiti…ca in loja masonica.Nu pun la indoiala sfintenia Parintelui Arsenie Boca,atat de hranitoare sunt scrierile sale,atat de folositoare de suflet, insa ma preocupa faptul daca picturile sunt intr-adevar realizate de el.Stiu ca are aceeasi tehnica-inovativa peste tot,insa…nu stiu am o indoiala…Alta intrebare:),ar fi,de ce vor sa duca la Catedrala Mantuirii Neamului,osemintele Parintelui?Oare le vor duce spre badjocorire sau intru evlavia credinciosilor?!Eu personal il cinstesc si il iubesc precum pe toti sfintii martiri ai neamului romanesc,ce frumos ne invata pe noi pe mireni,in cartea’Tinerii,familia si copiii nascuti in lanturi” +HRISTOS BIRUIESTE!!!

    Apreciază

  7. DACA SFANTUL ARSENIE BOCA NU VA VREA SA FIE DUS IN BUCURESTI VA FACE CU SIGURANTA O MINUNE ASA AU FACUT SI ALTI SFINTI;SF.CUVIOASA PARASCHEVA SI SF.DUMITRU BASARABOV. CRED CA NU VA VREA SFANTUL ARSENIE SA MEARGA ACOLO PT CA STIE CA VA FI O AFACERE CU SFINTELE LUI MOASTE…E SINGURUL LOC(CATEDRALA MANTUIRII…) UNDE CHIAR NU MA TRAGE INIMA SA DONEZ BANUTUL MEU MUNCIT PE CORECT.

    Apreciază

  8. Doamne ajuta!
    Anul acesta , gorunul plantat de Parintele Sfant Arsenie Boca in curtea colegiului din Brad, s-a uscat !
    Oare ce sa insemne aceasta?
    Sfinte Parinte Arsenie, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s